Alternative energikilder
Av energikrise.no Publisert 8.juni 2006
1.Egenskapene til energikilder
2.Lagring av energi
3.Hydrogen
4.Omfanget av problemet
5. Atomkraft
6.Vindkraft
7.Solenergi
8.Biobrensel
9.Naturgass
10.Kull
Den alminnelige oppfatningen av begrepet alternative energikilder
er fornybare energikilder, slike som blant annet vindraft,
bølgekraft, bioenergi, solenergi og jordvarme. Dette er
energikilder som dessuten ikke bidrar til økningen av CO2-innholdet
i atmosfæren.
Når vi her diskuterer alternative energikilder er det alternativer
til de minkende oljeressursene vi vil se på. Finnes det alternativ
som kan avhjelpe eller minke konsekvensene av Peak Oil? Har vi
noe som kan hjelpe på kort sikt , mens vi arbeider
med løsninger på lang sikt?
Og finnes det alternative energikilder i
slike kvanta og til en slik pris at de kan dekke opp
det enorme bortfallet av energi som vil oppstå ved
fallet i oljeproduksjonen, og har de kvaliteter som
gjør dem brukbare
der vi benytter olje nå, som i transportsektoren generelt
og luftfarten spesielt?
Problemet vi ser på er altså tredelt :
Vi må få på plass alternativer
innen for en tidsramme som
svarer til det forventede fallet i tilgang på olje. I denne
diskusjonen har vi valgt å se på de kommende 25 åra,
tiden fram til år 2030.
Vi må erstatte bortfallet av energi
i væskeform som
følge av minkende oljeutvinning. Som vi har sett vil størrelsen
på fallet i utvinningen kunne bli om lag 35 millioner fat
olje daglig (Mb/d) i år 2030 i forhold til dagens nivå.
I tillegg kommer den forventede økningen i etterspørselen
i den samme perioden. Denne økningen er av det internasjonale
energibyrået IEA estimert til ytterligere 35 Mb/d.
Samla står vi altså overfor et POTENSIELT GAP i år
2030 på 70 millioner fat olje daglig, som andre kilder må dekke
opp.
Dernest må kildene som skal tre inn
i stedet for olje ha egenskaper som
gjør at de kan erstatte oljen, det vil først og fremst
si at de må ha tilstrekkelig energitetthet.
Egenskapene til energikilder,
- spørsmålet
om kvalitet.
Transportsektoren
95% av energien som blir brukt i transportsektoren
kommer fra olje. Det er to enkle grunner til det: Olje har stor
energitetthet, og lar seg enkelt og effektiv lagre og transportere.
For veitransport er energitetthet viktig,
den avgjør rekkevidden
mellom tanking eller ladning, og hvilken nyttelast et kjøretøy
kan ha.
Til luftfart er energitettheten helt avgjørende. Uten oljeproduktene
(kerosene/parafin) ville sivil luftfart kort og godt ikke eksistert.
Bare den store energitettheten i olje gjør det mulig med
fly som både har nyttelast og rekkevidde i noe omfang.
Kombinasjonen av både å være
energikilde og
energibærer er unik for de fossile energikildene.
Lagring av energi
Vi skal først kort repetere begrepet nettoenergi: Dette
er den nyttbare energien fra et system, den delen vi kan bruke
når alle de energimessige kostnadene med å etablere
og drive systemet er trukket fra. Vi må for eksempel kalkulere
inn energien til å smelte silisium til solcellepaneler i
energiregnskapet til dette, men også energien til å bryte
malm og transportere denne fra gruve til fabrikk. Det samme gjelder
energi til utvinnig og produksjon av stålet i en vindmølle,
kobberet i generatorens viklinger osv.
Når vi etter hvert skal erstatte oljen
med andre kilder er det et problem som umiddelbart dukker opp:
Hvordan kan vi lagre den produserte energien?
For å kunne brukes i transportsektoren må energien
som nevnt kunne lagres i en form som gjør det mulig å ha
den med. Men til stasjonær bruk må vi må også kunne
lagre energi for å ta opp variasjoner i produksjon og etterspørsel
over tid, både gjennom døgnet og gjennom året.
Sola skinner bare om dagen, solenergi må derfor lagres til
bruk om natta. Vinden varierer over tid, vi må derfor kunne
lagre overskuddet en vindfull dag til bruk en stille og kanskje
kald dag.
Det finnes flere måter å gjøre dette på.
En vanlig og nokså effektiv metode
er å pumpe
vann til et høyereliggende basseng, for å nytte
fallet til elektrisitetsproduksjon senere. Virkningsgraden til
denne metoden er i størrelsesorden 75%.
Varmekraftverk basert på dampturbiner har som en av ulempene
at de ikke raskt lar seg regulere opp eller ned i effekt. Den termiske
tregheten i dampkjelene gjør at endringer tar tid. På kontinentet
i Europa blir derfor pumping av vann som lagringsmåte benytta. Et
problem er selvsagt egna lokaliteter for å kunne gjøre
dette i stort omfang.
Vannkraft lar seg enkelt og raskt regulere,
samkjøring
av dampturbiner og vannkraft er derfor en gunstig måte å tilpasse
energiproduksjon og -forbruk gjennom døgnet.
Ellers kan energi lagres som varme, men
som vi har sett i den generelle diskusjonen om energi, er varme
en lite konsentrert form for energi. Å lagre varme vil bare være aktuelt der
vi ønsker å hente energien ut igjen som nettopp varme.
Varme er en såkalt lavverdig energiform.
Energi kan også lagres som mekanisk bevegelse, kinetisk
energi, som for eksempel i et svinghjul. Men dette er også en
lite effektiv metode. Bevegelsesenergien i et legeme på 1000
kg som holder en fart på 100 km/t er bare 0,1 kWh.
I praksis står vi tilbake
med dette: Når
energikilder som vindkraft, bølgekraft, tidevannskraft
eller solenergi produserer elektrisk energi er det bare en
måte å utjevne spennet mellom produksjon og forbruk:
Det må konverteres til og lagres som kjemisk energi i
perioder med overskudd, og konverteres tilbake i perioder med
underskudd .

For å finne ut hva slags hva slags virkningsgrader vi kan
regne med, ser vi først på energitettheten til noen
energikilder og energibærere:
Råolje: |
43 MJ/kg |
41 MJ/liter |
12 kWh/kg |
11
kWH/liter |
Diesel: |
63 MJ/kg |
39 MJ/liter |
17 kWh/kg |
11 kWh/liter |
Bensin: |
46 MJ/kg |
34 MJ/liter |
13 kWh/kg |
9 kWh/liter |
Flybensin: |
50 MJ/kg |
33 MJ/liter |
14 kWh/kg |
9 kWh/liter |
Etanol: |
23 MJ/kg |
20 MJ/liter |
6 kWh/kg |
|
Metanol: |
23 MJ/kg |
15 MJ/liter |
6 kWh/kg |
|
Brunkull: |
10 MJ/kg |
|
3 kWh/kg |
|
Svartkull: |
25 MJ/kg |
|
7 kWh/kg |
|
Tørr
ved: |
15 MJ/kg |
|
4 kWh/kg |
|
Avfall,
tørka gjødsel
m.m. |
8-15 MJ/kg |
|
|
|
Flytende Hydrogen: |
71 MJ/kg |
8 MJ/liter |
20 kWh/kg |
2,2 kWh/liter |
Naturgass: |
39 MJ/m3 |
|
11 kWh/m3 |
|
Litium-ion batteri: |
0,7 MJ/kg |
|
0,2 kWh/kg |
|
Blybatteri: |
0,12 MJ/kg |
|
0,03 kWh/kg |
|
Dynamitt |
4184 MJ/kg |
|
|
|
Spalting av uran |
90 000 000 |
MJ/Kg |
|
|
Vi ser at energiinnholdet i et kilo av ulike
energikilder varierer fra 4 kWh for en kilo tørr ved,
til 17 kWh for en kilo diesel og 20 kWh for et kilo flytende
hydrogen. Og det er selvsagt
viktig å merke seg at hydrogen slett ikke er en kilde til
energi, det er en energibærer, et batteri i flytende form.
Ser vi på energiinnholdet i forhold til volum ser
vi noe annet: Hydrogen er fortsatt det letteste av grunnstoffene.
Selv i flytende form har det en tetthet på bare 0,07 kg/liter.
Og energiinnholdet pr. liter er mindre enn en fjerdedel av
det til de fossile kildene. I tillegg vil tanken som må til
for å holde på det flytende hydrogenet veie i størrelsesorden
5-10 ganger så mye som det hydrogenet den inneholder.
Det er også verd å merke seg at energibærere
har størst tetthet i væskefasen. Ingen framtidige
eksotiske måter å lagre hydrogen på vil derfor
kunne overvinne denne barrieren, flytende hydrogen
lagra i en tank vil derfor aldri få større energitetthet
på volumbasis enn en fjerdedel av det fossilt brensel har.
Ser vi på energitettheten
til det gamle og velkjente blybatteriet er denne temmelig ynkelig,
og selv det mer moderne litium-ion batteriet har en energitetthet
som på vektbasis
er mindre enn en 50-del av fossile energikilder.
Vi ser altså at energien vi produserer og lagrer
fra fornybare kilder mangler den energitettheten som vi har
vært velsigna med fra de fossile kildene. Dette har store
konsekvenser for hva slags bruksområde vi kan benytte
dem til.
For å lagre energien som tilsvarer 1 kg olje må vi
ha 350 kg med blybatterier, eller en hydrogentank på 30 liter
med en samla vekt på 20-30 kg.
Konsekvensene av dette er nokså nedslående:
Ingen sivile fly vil forlate bakken med hydrogen i tankene.
Elektriske biler med batterier som energilager
vil ikke kunne bli noe mer enn små "bybiler" uten at det blir gjort store
gjennombrudd i batteriteknologi, til en pris som gjør allmenn
utbredelse mulig. Dette vil neppe skje innenfor den tidrammen vi
diskuterer her.
At elektriske motorer har en virkningsgrad
på 90% gjør
at en elektrisk bil i det hele tatt kan fungere. Den ene kiloen
med oljeekvivalenter som ligger i blybatteriet svarer på grunn
av den effektive elektriske motoren til 5-6 kg med bensin i en
forbrenningsmotor, og dermed en rekkevidde på rundt 100 km.
Og mens overskuddsvarmen i en forbrenningsmotor
kommer til nytte når vi om vinteren varmer opp kupeen, må energien
til dette hentes direkte fra batteriet i en elektrisk bil, med
tilsvarende reduksjon i rekkevidden.
Inntil videre er det kun blybatterier som
har et pris/nytteforhold som er realistisk til bruk i biler.
Dersom alle verdens mer enn 700 millioner biler skulle byttes
ut med elektriske, som hver skulle ha en batteripakke på forsiktige
300 kg, måtte vi altså bruke
180 millioner tonn bly.
Oppdatering høsten 2007: Elektriske
sykler og scootere er i ferd med å bli populære i
Kina. De representerer et billig alternativ til biler, og er
også billige
i drift.
Du kan lese om dette her.
Men dette har vært en medvirkende årsak til sterkt stigende priser
på bly det siste året. Et tonn bly koster nå omlag 21 000 kr
/ tonn, en økning på 130% på ett år.
Og dette altså i stor grad som følge av elektriske sykler i Kina.
Hva ville prisutviklingen på bly blitt dersom størstedelen av verdens
biler skulle ha blybatteri?
Da er det verd å merke seg at den globale
utvinningen av bly er noe under 3 millioner tonn/år. Dersom
denne kunne dobles, ville
bare det å skulle skaffe bly nok til å konvertere den
eksisterende bilparken til elektrisk drift ta 60 år.
Batterier har også en begrenset levetid, i gjennomsnitt
for et blybatteri er nå 5 år, med godt stell kanskje
7 år. En overgang til elektriske biler ville dermed skape
en gigantisk industri med utvinning av bly eller andre metaller,
og med resirkulering og gjenvinning av disse. Energien til dette
må selvsagt tas med i det samla energiregnestykket til en
elektrisk bil.

Selv biler basert på kombinasjonen hydrogen og brenselceller
har oddsa imot seg. Virkningsgraden til kombinasjonen brenselceller/elektrisk
motor kan bli inntil 60%, og vi vil (kanskje) klare oss med fjerdeparten
av den energien vi måtte hatt i form av bensin. Et optimistisk
anslag for vekta av hydrogentanken til en personbil med brenselceller
er derfor 200-300 kg, dersom denne skal gi samme rekkevidde som
50 liter bensin. Dersom hydrogen skal brennes i en forbrenningsmotor,
vil vekta bli i størrelsesorden 1000 kg.
Det knytter seg også i alle fall foreløpig et par
viktige spørsmålstegn ved brenselcellene: pris og
levetid.
Distribusjon av hydrogen
Akilleshælen til hydrogen er likevel knytta til distribusjon.
Eksisterende infrastruktur av rørledninger kan ikke uten
videre nyttes til dette, og heller ikke kompressorene som må til
for å drive gassen fram. For hydrogentransport i rørledninger
måtte det bygges en helt ny infrastruktur.
Den lave energitettheten gjør uansett at de energimessige
tapa ved transport av hydrogen raskt blir store. Transport med
skip eller tankbil vil kun være energimessig regningssvarende
over relativt korte avstander. ( Og husk: Det er nettoenergien
i den totale syklusen som avgjør om et energisystem vil
ha livets rett, og gir såkalt nyttig energi for oss).
Drømmene om å produsere hydrogen i strøk med
rikelig sol, for så å transportere hydrogenet til konsumenter
langt unna vil ennå i lang tid være drømmer.
Dersom hydrogen skal bli et alternativ som drivstoff til transportsektoren
må det produseres rimelig og lokalt. Dersom den energien
som skal benyttes til produksjonen skal transporteres langt, kan
dette skje som elektrisk energi.
Virkningsgrader ved konvertering og lagring av energi
Når vi diskuterer energi må vi
skille mellom primærenergi og nyttbar
energi. Ved forbrenning av olje, gass eller kull i et varmekraftverk,
er den forbrukte energien brennverdien til disse.
Dette er primærenergien. Men bare mellom 30-50%
av primærenergien kommer fram til brukeren som nyttbar
energi. Dette er et forhold som sjelden kommer tydelig fram i
energistatistikker, men som er svært viktig for vår
diskusjon av den nyttbare energien vi kan vente å få fra
alternative energikilder.
Ved konvertering av energi og lagring av
denne som energi i en annen form, kommer vi aldri utenom de termodynamiske
lovene. Alle konverteringsprosesser går med ulike grader
av tap.
Virkningsgraden til forskjellige energikilder
er ulik, og dette kompliserer diskusjonen. I kapittelet om energi
så vi litt
på dette, og vi skal her bare kort nevne noen moment.
Virkningsgrader ved konvertering mellom energiformer:
Olje/naturgass til produksjon av elektrisk
energi: |
35-55% ( avhengig av
prosess) |
Olje til framdrift av bil: |
15-20% |
Olje til oppvarming: |
Ca. 85% |
Elektrisitet til oppvarming,
inkl. tap i overføringsnett: |
Ca. 90% |
Elektrisk motor: |
Ca. 90% |
Produsere Hydrogen av vann for bruk i brenselceller: |
Ca. 92% |
Som vi ser er det uråd å gi et konkret tall for hva
vi må skaffe oss for å erstatte oljen, fordi det kommer
an på mange av de andre valga vi vil gjøre. Skal vi
fortsette å kjøre privatbil og holde fly i lufta,
vil vi for eksempel måtte konvertere energi fra ulike alternative
kilder til energi i væskeform, med tilhørende tap.
For å gi et bilde kan vi likevel gå ut fra dette:
Dersom vi skal erstatte oljen med elektrisk energi, må vi
skaffe oss elektrisk energi som svarer til en tredjepart av
brennverdien til oljen.
Når offisielle statistikker regner ut hva en gitt mengde
olje svarer til i elektrisk energi ganger de med en faktor på 0,38.
Dersom vi vil regne ut hva en gitt mengde elektrisitet svarer til
i oljeekvivalenter, må vi gange med 2,6. Den norske produksjonen
av 120 TWh elektrisitet produsert på vasskraft svarer for
eksempel til 120 TWh x 2,6 = ca. 310 TWh oljeekvivalenter.
Vi velger å bruke faktoren 0,33 i vår videre diskusjon,
på grunn av den lave virkningsgraden i transportsektoren
(10-20%).

Omfanget av problemet,
spørsmålet
om kvantitet.
70 millioner fat olje om dagen,
25 milliarder fat i året - hvor
mye energi er det?
Vi starter derfor med å prøve å synliggjøre
hva slags mengder energi det er som blir borte fra den daglige
menyen på de knapt 25 åra fram til 2030. Diskusjonen
er komplisert, de ulike energikildene har ulik bruk, og konvertering
mellom dem har ulik virkningsgrad.
Vi har derfor valgt å konvertere til elektrisk energi når
vi diskuterer energikilder som produserer dette i utgangspunktet,
som vind- eller solenergi og atomkraft.
Når vi drøfter fossile kilder
utenom olje, som gass og kull, konverterer vi til fat oljeekvivalenter,
boe, "barrels
of oil equivalent".
En million fat oljeekvivalenter = Mboe, en milliard fat oljeekvivalentar
= Gboe.
Hvor mye energi er det i 70 millioner fat olje?
Dersom vi ser på forbruket i dag, er dette omlag 84 millioner
fat daglig. Dette gir oss en liten aning om dimensjonene, mankoen
vi står overfor i 2030 er langt oppimot det samla forbruket
i 2005, 83% av dagens forbruk for å være nøyaktig.
Brennverdien av et fat olje er 6120 MJ, MegaJoule.
En kilowattime, 1 kWh er 3,6 MJ.
Et fat olje har altså en brennverdi
som er 6120/3,6 = 1700 kWh.
Vi vil mangle 70 millioner x 1700 kWh =
119 milliarder kWh pr. dag. Deler vi på 24 timer får
vi effekten dette tilsvarer: 4,96 milliarder kW, eller omlag 5 milliarder kW for å holde
oss til runde tall. ( Om vi kommer til å mangle 68 eller
73 millioner fat er selvsagt uråd å mene noe om )
En energimessig manko på 5 milliarder kW fra olje, -hva
betyr det egentlig?
Med en konverteringsfaktor på 0,33 må vi innen 2030
ha skaffet oss i størrelsesorden 1,6 milliarder kW= 1,6
Tera Watt (TW) med ny elektrisk generatorkapasitet.
I 2004 var den samlede globale produksjonen
av elektrisitet ca. 2 milliarder kW (eller 2 TW (Tera Watt)),
og ca. 67% av dette er generert på basis av fossile kilder.
Ca. 15% er produsert fra atomkraft og 16% fra vannkraft.
Men elektrisitet er ikke det vi ønsker oss til alle formål,
i en verden med mangel på olje må vi skaffe oss egna
drivstoff til transportsektoren, og en del av dette vil måtte
være i væske eller gassform, som for eksempel hydrogen,
metanol eller etanol. Dette vil gå med et energimessig tap,
når utgangspunktet er elektrisitet.
Samla må vi skaffe oss i størrelsesorden
2 milliarder kW (2 TW)med ny elektrisk kapasitet, dersom vi skal
syntetisere nødvendig drivstoff til transportsektoren.
Vi må altså doble den nåværende
produksjonen, og vi må gjøre det uten olje.

De CO 2 -frie kildene
De CO2-frie energikildene er i hovedsak
produsenter av elektrisk energi: Atomkraft (det er verdt å diskutere.. ),
vindenergi og solenergi. I praksis vil det naturligvis bli snakk
om en blanding av disse. Men for diskusjonen sin del, for å synliggjøre
omfanget på problemet, ser vi på dem hver for seg.
Atomkraft
På hjemmesida til det internasjonale atomenergibyrået
( http://www.iaea.org/ ) finner
vi at det pr. 30. januar 2006 var 443 atomreaktorer i drift. Samla
produserer disse 369 GW, 369 millioner kW eller 0,37 TW.
For å skaffe oss 2 milliarder kW, eller 2000 millioner kW
med ny kapasitet må vi altså skaffe oss 2000/369/443
= 2400 nye atomreaktorer de neste 25 åra.
Det er vanlig med tre reaktorer i et atomkraftverk.
Det ville altså være snakk om i størrelsesorden 800 nye
atomkraftverk for å dekke opp det potensielle gapet på olje
om 25 år.
Planlegging og bygging at et atomkraftverk
er en omfattende affære.
Planleggingen kan ta 5 år, og byggetiden er nesten like lang.
25 år er 25x365 = 9125 dager. På disse vel 9000 dagene
må vi altså skaffe oss 800 nye atomkraftverk. Vi måtte
ferdigstille et nytt atomkraftverk hver 11. dag for å erstatte
det potensielle bortfallet av energien fra olje.
Regnestykket kan se ut som en meningsløs øvelse.
Men i diskusjonen omkring energispørsmål er det ofte
et fravær av konkretisering , alternativ blir slengt
fram som det ene sesam-sesam etter det andre, uten at faktiske
tall kommer på bordet. Å skulle etablere slike
mengder atomkraft i løpet av en periode på mindre
enn 25 år er helt urealistisk. Særlig ettersom svært
få land har bestemt seg for at det er dette de vil satse
på, og at planlegging ikke en gang har starta. Beslutningsprosess,
planlegging og bygging av et atomkraftverk har en tidsramme på minst
10-15 år. Vi står tilbake med bare 10-15 år til
den konkrete byggingen av disse verka.
Spaltbart materiale
Atomreaktorer krever også brensel:
Spaltbart materiale. Den teknologien som blir benytta i dag er spalting, fisjon av
det radioaktive grunnstoffet uran.
Det finnes store mengder uran, men for å kunne utnytte uran
med et energimessig overskudd må det finnes i høye
nok konsentrasjoner. Og uran i slike konsentrasjoner er det mindre
av, forekomstene nå er beregna til å være i størrelsesorden
3,5 millioner tonn.
De 443 atomreaktorene som er i drift i dag
bruker 67 000 tonn av denne kvaliteten årlig, og de kjente reservene vil vare
i om lag 50 år.
Å øke antallet reaktorer med 2400 slik regnestykket
vårt krever en femdobling i tilgang på spaltbart uran,
og reservene ville da bare vare i 10 år. Selv om vi skulle
klare å doble reservene av uran ville vi bare ha brensel
i 20 år.
Regnestykket viser at selv om vi skulle
erstatte oljen med en gigantisk satsing på det mest energitette
av alle alternativa, atomkraft, ville vi ikke en gang ha
drivstoff til å holde
disse i gang i sin forventa levetid.
"Skjulte" kostnader med atomkraft
Gruvedrifta og anrikingen som må til for å skaffe
det spaltbare materialet krever store mengder energi, til drift
av gruvemaskineri (dagbrudd) er det bare fossile kilder som i dag
er aktuelle. Selve byggingen av verka krever også store mengder
energi, det meste fra fossile kilder. Ser en på disse energikostnadene
kommer det fram at atomkraft ikke er så CO2-fri som en kanskje
tror.
Men det er to aspekter med atomkraft der
regnskapet ennå ikke
er gjort opp: Lagring av det brukte brenselet, og demontering av
selve reaktorene når levetida deres er ute. Til begge disse
knytter det seg stor usikkerhet, både med hensyn til energimessig
kostnad og med hensyn til de rent økonomiske kostnadene.
I Storbritannia konkluderte en kommisjon
nylig (vinteren 2006) med at de økonomiske kostnadene med å avvikle de eksisterende
atomkraftverka vil bli i størrelsesorden 800 milliarder
Pund, eller 10 billioner norske kroner. Det gjemmer seg selvsagt
en ikke helt liten mengde energi fra fossile kilder i dette regnestykket.
Et mer dystert aspekt ved en eventuell satsing
på atomkraft
er hva som ville skje dersom vi i perioden 2020-2030 bygger en
rekke atomkraftverk, som skal demonteres i perioden 2050-2060.
Vil vi på dette tidspunktet ha et samfunn og en økonomi
som er i stand til å ta fatt på den krevende oppgava
det blir å demontere og ta vare på avfallet fra nesten
3000 atomreaktorer?
Andre typer atomkraft
Såkalte "breederreaktorer" vil kunne skape mer spaltbart
materiale i form av plutonium enn det de konsumerer i form av uran.
Det knytter seg en rekke problemstillinger til plutonium. Det er
forsiktig sagt et av de minst hyggelige elementa, og egner seg
også til produksjon av atomvåpen. Det kan stilles spørsmål
ved om forsvarlig handtering av plutonium i stor skala egentlig
er mulig.
Innen for den tidsramma vi diskuterer her,
de neste 25 åra,
vil breederreaktorer uansett ikke kunne gi vesentlige bidrag til
energiforsyninga.
Fusjonsenergi
Helt siden vi skaffa oss kunnskapen om kreftene
som skjuler seg i atomkjernene, har drømmen om fusjonsenergi ligget som
et Soria Moria ute i framtida et sted. Dersom vi blei i stand til å utnytte
energien som blir frigjort ved sammensmelting, fusjon, av hydrogenatomer ,
ville energiproblema våre være løste. Det er
denne prosessen som får sola til å lyse, og en hydrogenbombe
til å eksplodere. Gjennom hydrogenbomba har vi fått
til det å starte prosessen, problemet som gjenstår
er å kontrollere den.
Det blir satsa store forskingsmidler på dette, men likevel
er det ingen som våger å stå fram og hevde at
dette skal vi snart klare.
Tvert om blir det gjerne sagt at løsninga på problemet
ligger 50 år inn i framtida, -og alltid vil gjøre
det. Uansett vil denne løsningen ligge utenfor den tidshorisonten
vi diskuterer her, og vil ikke avhjelpe problemene som møter
oss etter Peak Oil.

Vindkraft
Flere land har satsa på vindkraft. Størst har denne
innsatsen til nå vært i Danmark og Tyskland.
Den typiske vindmølla har en generatorkapasitet på 1MW, 1000 kW,
selv om møller på 5MW kanskje vil bli det vanlige framover. Vi
tar derfor utgangspunkt i det siste tallet.
Hvor mye energi får en gjennom året fra en vindmølle?
Dette varierer selvsagt med lokalisasjonen, og kysten av vårt
land er en av de gunstigste. Men vinden varierer likevel mye, og
en effektiv driftstid på 2200 timer i året er et gjennomsnitt.
( Mølla vil produsere størstedelen av året,
men mindre enn makseffekten. Legger en sammen produksjonen gjennom året,
svarer den til omlag 2200 timer med makseffekt. Et år er
8760 timer. Den årlige driftstida vil variere med hvor egna
lokalisasjonen er. Noen tall: Danmark 2230 timer, Irland 2500 timer,
Finland 2000 timer.)
Dette innebærer, for å være litt "greie", at
vindmøllene kun produserer 25% av den fulle generatorkapasiteten
sett over litt tid. Så de nye store møllene på 5
MW leverer 1,25 MW i gjennomsnitt.
2 milliarder kW skal dekkes inn av vindmøller med nominell
effekt 5 MW og en praktisk effekt på 1,25 MW: Vi dropper
utregninga, men for all del: kontroller! Tallet blir 1,6
millioner nye store ( 5MW ) vindmøller. Eller 8 millioner
av den størrelsen som er vanlig i dag..
Et regnestykke som har vært gjort viser for eksempel at
dersom Storbritannia skulle dekke energiforbruket bare til transportsektoren,
ville dette kreve et 10 km dypt belte av vindmøller rundt
hele periferien av øyriket.
Reservekapasitet
Den varierende karakteren til produksjonen
til vindmøller
gjør at det er uråd å basere seg kun på elektrisitet
produsert fra vind. I praksis vil det ikke være mulig å la
mer enn 20-25% av elektrisitetsproduksjonen komme fra vindkraft,
et større innslag av vindkraft ville true stabiliteten til
elektrisitetsnettet. Vi må da ha en reservekapasitet
som kan dekke opp for vindkraften i stille perioder. Et typisk
eksempel: Høytrykk over et stort område midtvindters.
En kommer ikke bort fra at det til enhver tid må eksistere
en viss reservekapasitet som kan hentes inn når
det er lite vind. Denne reservekapasiteten må kalkuleres
inn i regnskapet for lønnsomheten til vindenergi.
I perioder med liten produksjon fra vindmøllene må mankoen
dekkes opp fra konvensjonelle kilder, og dette vil stort sett måtte
være varmekraftverk. I vårt eget land vil vindkraft
være støtta av vannkraft, og dette er en ideell kombinasjon
på flere måter. Vannkrafta lar seg lett regulere, og
kan ta opp variasjoner i produksjonen fra vind. Når vinden
er god ligger vannkrafta lagra i magasina, helt uten tap.
Når vindkraft skal støttes av varmekraftverk blir
situasjonen mindre gunstig. Vi har tidligere nevnt den termiske
tregheten til store varmekraftverk, som gjør at de ikke
på kort tid kan kjøres opp til å dekke en vindstille
periode. Derfor må vindkraften ha en viss "roterende reserve" når
den skal støttes av varmekraftverk, varmekraftverkene må ha
en viss "stand by" kapasitet. Gassturbinverk er derfor bedre egna
som støtte. Men den hvilende reserven må uansett være
tilstede, og må altså kalkuleres inn i prisen til vindkraft.
Vi diskuterer her imidlertid hvordan vi skal kunne erstatte de
fossile kildene med vindkraft. Den nødvendige stabiliteten
til elektrisitetsnettet må vi da skaffe oss gjennom å lagre
deler av den produserte vindkraften.
Dette endrer regnestykket til vindkraft
radikalt. Som vi har sett er det ingen lagringsmetoder utenom
batterier som har en virkningsgrad på over 30%. Og batterier er ennå uaktuelle i den skalaen
vi snakker om her. Dersom 75% av den elektriske energien skulle
komme fra vindkraft, måtte vi lagre dobbelt så mye
som de 25% vi kan hente direkte fra vindmøllene, og forbrenne
dette. Da må vi kalkulere inn tapet, og må ha
5 ganger så mange vindmøller som nevnt ovenfor, for å møte
de krava til stabilitet i strømforsyninga et industrisamfunn
stiller.
Dersom vi går videre og ser for oss at hele den fysiske
infrastrukturen i kjeden fra bygging av vindmøller til lagring
av produsert energi til generering av elektrisitet i framtida
må skaffes tilveie uten hjelp fra de fossile kildene, er
det et åpent spørsmål hvor stort energimessig
overskudd denne energikjeden vil produsere.
I framtida vil vi måtte drive gruvene der vi henter ut malmen
og renser denne, metallverkene der vi lager metaller av egna kvalitet,
industrien der vi former disse til vindmøller, generatorer
og lagringstanker, med energi fra fornybare kilder.
Dette vil være de samme fornybare kildene vi ønsker å høste
energi fra, og de energimessige kostnadene til å skape en
infrastruktur for høsting av alternativ energi må derfor
kalkuleres inn i den energimessige lønnsomheten ved slik
energi.
Eksempelet Danmark
Danmark er det landet som til nå har satsa mest på vindenergi,
og vindkraft dekker nå 18% av det danske forbruket av elektrisitet.
Dette har de oppnådd i løpet av de siste 25 åra. Det
er interessant å merke seg at dette er omtrent like mye som
veksten i det danske forbruket av elektrisk kraft i perioden.
Solenergi
Solenergi kan nyttes til annet enn å skaffe oss elektrisitet,
først og fremst direkte til oppvarming av boliger gjennom
bedra byggeskikk, og ulike tiltak for å varme vann m.m. Solenergi
vil nok bli viktig i framtida, i et samfunn som har innstilt seg
på å leve med langt mindre tilgang på energi
enn vi har.
Men det er framtida til vår måte å leve på som
er temaet her.
Før vi går i gang med å kvantifisere den mengda
energi vi kan få fra solenergi, må vi se på noen
problemstillinger omkring egenskapene til solenergien.
Det mest slående problemet med solenergi som kilde for elektrisk
energi er selvsagt det at sola, i gjennomsnitt, lyser bare halve
døgnet. Vi må med andre ord lagre den elektriske
energien vi ønsker å ha disponibel om kvelden og natta.
Og den største ulempen med elektrisk energi er nettopp det
at det verken er enkelt eller billig å lagre den som elektrisk
energi. I praksis lar det seg knapt gjøre, som vi har sett
må vi konvertere den elektriske energien til kjemisk energi.
Syklusen elektrisk energi->vann->hydrogen->elektrisk
energi har en samla virkningsgrad på 30%. For å skaffe
oss den nattlige energien vår må vi altså produsere
3 ganger så mye om dagen som det vi trenger om natta. I snitt
kan vi ikke regne med å ha sol mer enn 10 timer om dagen,
tidlig om morgenen og om kvelden står sola så lavt
at produksjonen fra solceller vil være minimal.
På disse 10 timene må vi altså produsere 3 ganger
så mye som det vi trenger de 14 timene om natta, i tillegg
til det vi trenger om dagen. Vi må altså produsere
strøm for 3x14+10 timer = 52 timer på de 10 timene
vi har tilgjengelig. ( Det kan innvendes at forbruket er mindre
om natta enn om dagen, men en stor del av infrastruktur og industri
har et ikke uvesentlig forbruk om kveld og natt. Dersom vi går
ut fra at elektrisitet fra solceller ikke skal benyttes til oppvarming,
men til belysing og drift av industri og infrastruktur, er det
ikke sikkert forbruket i den mørke delen av døgnet
er så mye mindre enn i den lyse ).
Sagt på en annen måte: Ved en syklus solcelle->elektrisitet->hydrogen->elektrisitet
må vi gange produksjonen fra solcellepanelet med en faktor
på 5 for å få den kapasiteten vi faktisk må ha
for å dekke energibehovet gjennom et døgn. Eller
vi kan dele solcellepanelet sin kapasitet på 5 for å få det
bidraget det faktisk gir til å dekke energibehovet.
Solcellepanel er energikrevende å produsere ( smelting og
forming av silisium ), så energikrevende at panelet først
etter å ha produsert i 5 år har reprodusert det som
ligger "innbakt" i det, og gir et energimessig overskudd. Et panel
vil også ha en avgrensa levetid, og 25 år blir regna
som normalt.
Sagt på en annen måte: Nettoenergien
fra solcellepanelet er (25-5)/25, eller 80% av den faktiske produksjonen.
Tar vi dette inn i regnestykket ovenfor ser vi at vi
må dele solcellepanelt
sin kapasitet med mer enn 6 for å få det faktiske nettobidraget.
Vi snakker altså om at det må installeres solceller
som produserer i størrelsesorden 15 milliarder kilowatt
primæreffekt dersom disse aleine skal dekke opp
det potensielle gapet av olje fram til 2030, mer enn
7 ganger den totale strømproduksjonen i dag, som er 90%
basert på fossile kilder.
Prisen for energi produsert av solceller
er i dag mellom 3 og 4 kr/kWh. Tar vi med de energimessige kostnadene
med å skaffe
energi i alle døgnet sine 24 timer, ender vi med en faktisk
energipris på mellom 15 og 25 Kr/kWh. Avgifter, nettleie
osv. kommer i tillegg.
Prisen for solenergi sprenger helt de rammene
vi i dag ser som akseptable for å drive økonomien vår. Selv med
framtidige teknologiske framsteg vil prisen for energi produsert
av sollys være i størrelsesorden 25 til 50 ganger
prisen på elektrisk energi fra dagens fossile energikilder.
For våre nordiske breddegrader er forholdet selvsagt enda
dårligere. Vi måtte, reint hypotetisk, produsere hydrogen
om sommeren for bruk om vinteren. Vi skal ikke her komme inn på utfordringene
og de energimessige kostnadene med å lagre hydrogen over
tid.
Samla sett vil aldri elektrisitet fra solceller
kunne erstatte en vesentlig del av den energien vi kan komme
til å mangle.
Status i dag er at elektrisitet fra solenergi dekker om lag 0,001%
av det globale energiforbruket. Vi kan øke dette bidraget,
og solenergi vil utvilsomt bli en viktig del av energiforsyninga
i framtida. Men et bidrag til å opprettholde vår nåværende
livsstil kan det vanskelig bli, for å si det forsiktig.

Biobrensel
Energi fra plantemasse står for omlag 11% av energiforbruket
i verden i dag. Kan økt bruk av energi fra fotosyntesen
gjennom plantemasse redde oss?
Først må vi se på om
biologiske kilder har de egenskapene vi er ute etter: Kan de
benyttes innen transportsektoren for eksempel?
I dag blir mesteparten av biobrenselet benytta
til oppvarming og matlaging. Til oppvarming vil virkningsgraden
til biobrensel være god, dersom den tekniske løsninga som blir brukt
er god. Og det er helt klart et stort potensial for økt
bruk av biobrensel til oppvarming, enten i private ovner eller
i fjernvarmeanlegg. Det siste har Sverige satsa mye på.
Også til produksjon av elektrisitet
via dampturbiner kan biobrensel benyttes med rimelig utbytte.
Til transportsektoren er det imidlertid
et problem som må løses:
til transport må energien konverteres til gass (husk knottmotoren..
) eller væskeform. Vi må derfor se på om dette
lar seg gjøre med en energimessig gevinst.
Det er to veier fra biomasse til brensel
i væskeform:
Dyrking av sukkerholdige vekster, som via gjæring
gir opphav til etanol.
Dyrking av oljevekster som
for eksempel raps. Oljevekstene gir opphav til biodiesel som kan drive dieselmotorer.
Når en skal vurdere det energimessige utbyttet av disse
produkta, må en se på hele kjeden: fra energien som
går med til å pløye åkeren, produsere
og tilføre den nødvendige gjødsla, drive ugraskamp,
eventuell vanning, høsting og til slutt foredlingsprosessen
fram til et produkt i væskeform.
Ser en på produksjonen av etanol,
viser det seg at nesten
alle veier fram til etanol gir et negativt energimessig utbytte. Kun
produksjon av etanol fra sukkerrør kan ha en energimessig
gevinst, kanskje 2 og i beste fall 3 ganger innsatsen. Alle de
andre veiene til etanol gir altså mindre energi tilbake
enn det som går med til produksjonen.
Det finnes solide kilder til disse oplysingene, som for eksempel
denne rapporten fra Cornell-universitetet:
http://www.news.cornell.edu/stories/July05/ethanol.toocostly.ssl.html
Med hensyn til biodiesel er regnestykket
kanskje bedre, men bare kanskje. Utbytte i diesel pr. dekar oljevekster
er mellom 80 og 120 liter. Nettoenergien er i størrelsesorden halvparten
av dette. Dersom vi tar utgangspunkt i at nettoutbyttet er 50 liter
diesel pr. dekar, kan vi regne ut hvor stort areal vi må ha
for å dekke 25 Gboe årlig, altså bortfallet av
olje vi møter om 25 år.
Gjennomfører vi regnestykket, ser vi at vi må ha
80 milliarder dekar landbruksareal for å oppnå dette.
Da er det interessant å ta med at
det samla landbruksarealet i verden i dag ifølge FAO er på ca.
14 milliarder dekar. Og langt fra alt dette er egna til å dyrke
oljevekster.
Selv om vi skulle velge å la være å spise ,
ville vi ikke være i stand til å skaffe oss mer enn
knapt 5 Gboe fra biobrensel, ca. 20% av det potensielle gapet i
2030.
Dersom vi tar utgangspunkt i at vi fortsatt
skal dyrke mat, men kan klare å avsette 10% av arealet til produksjon av biodiesel,
ser vi at vi kunne klare å skaffe oss knapt 0,5 Gboe pr. år.
Dersom vi ser dette opp imot dagenes forbruk,
som er 30 Gbo/år,
ser vi at ved å båndlegge 10% av det globale landbruksarealet
til produksjon av biodiesel ville vi kunne skaffe oss 1/60 av det
oljeforbruket vi har i 2005.
Biobrensel er derfor først og fremst egna som
energikilde dersom produktet en ønsker er varme. Drømmen
om å opprettholde
en bilpark som går på mais og raps vil aldri bli noe
annet enn det.
Biologisk avfall, for eksempel fra papirindustri
og skogbruk, kan være en "gratis" kilde til biomasse. Men
selv om dette materialet er "gratis" er det ikke sikkert at en
gang konverteringsprosessen til væske aleine gir en energimessig
gevinst. Det jobbes med å utvikle forbedrede prosesser
for slik konvertering, utsiktene til en gevinst på mer
enn 2:1 er trolig små.
Det kan også reises spørsmål
ved hvor fornybar og CO2-fri energien fra biomasse egentlig er.
Biomasse fra skog er fornybar bare der skogen blir fornya, mange
steder blir den ikke det, og avskoging må tas med i regnestykket.
Det knytter seg også alvorlige spørsmål til
konsekvensene av hogst av tropisk regnskog for å frigjøre
areal til å dyrke sukkerrør eller palmeolje. Det kan
komme til å vise seg at dette ikke er annet enn en moderne
form for svedjebruk , og at de langsiktige konsekvensene
blir utarming av jordmonnet og erosjon i en hittil ukjent skala,
forruten en kraftig reduksjon av biodiversiteten.

Andre fossile kilder enn olje
Naturgass: Hvor mye finnes?
I den norske debatten blir naturgass trekt
fram som løsningen
både på minkende tilgang på olje og økende
utslipp av CO2. Og naturgass vil helt klart spille en rolle for å dekke
opp for bortfallet av olje. Det er også rett at utslippene
av CO2 er mindre fra energi i naturgass enn fra olje, og ikke minst
enn energi fra kull. At dette er en kortvarig gevinst i en økonomi
som MÅ vokse med 3% i året er en diskusjon vi skal
la ligge her.
Det vi fortsatt ser på er kvantitet:
Vil naturgass kunne dekke bortfallet av olje, til en pris som økonomien vår
vil tåle?
Det knytter seg noe større usikkerhet til de samla globale
forekomstene av naturgass enn til forekomstene av olje. De arktiske
områda kan mellom anna vise seg i inneholde mer gass enn
olje.
Vi kan likevel gå ut fra at de samla
globale reservene er 180 Tcm (trillioner standard kubikkmeter)
(se kapittelet om naturgass).
Det globale forbruket er nå 2,7 Tcm/år. Reservene
vil altså vare i nesten 70 år. Da har vi ikke tatt
høyde for en årlig vekst i perioden.
Dersom gass skulle følge den vanlige veksten i energiforbruket
på om lag 2% i året, vil gjennomsnittlig gassforbruk
i 2030 være 4,2 Tcm, mer enn 50% høyere enn i dag.
Gjennomsnitt i perioden vil være 3,5 Tcm. Med normal økonomisk
utvikling vil altså gassreservene vare i underkant av 40 år.
Så dermed kan vi avblåse snakk om en energikrise,
konvertere til gass og puste ut.?? Et retorisk spørsmål
selvsagt. Men la oss se på det.
Dersom vi konverterer reservene av naturgass til oljeekvivalenter,
ser vi at de tilsvarer om lag 1100 milliarder fat olje, Gboe, milliarder
fat oljeekvivalenter. Vi benytter dette til utregningene videre.
Med samme omregningsfaktor ser vi at det
gjennomsnittlige årlige
globale gassforbruket i perioden, 3,5 Tcm, tilsvarer om lag 21
Gboe.
Bortfallet av olje i perioden fram til 2030
er 35 millioner fat daglig, eller 13 Gb/år.
Dersom vi i perioden 2005-2030 skal erstatte
olje med naturgass, vil dette altså forsyne seg med 320 milliarder av reserven
på 1100 Gboe fram til 2030.
Dermed står vi tilbake med 800 Gboe til å dekke forbruket
av gass. Dette skal dekke et forbruk som i snitt vil være
21 Mboe/dag i perioden. Summert blir dette 500 Gboe, og vi har
gass som tilsvarer 300 Gboe tilbake i bakken i 2030.
Men dette året vil summen av bortfallet og forventa økt
forbruk av olje være 25 Gboe/år, og forbruket av gass
om lag like stort, totalt 50 milliarder fat oljeekvivalenter. Det
vil i 2030 være gass nok til 6 års videre forbruk.
Vi ville altså definitivt
ha brukt opp all gass rundt 2035 dersom vi skulle bruke gass
til å dekke opp
det forventa bortfallet av olje i perioden.
Ovenfor har vi imidlertid ikke tatt hensyn til
et aspekt: Det er kun til formål der vi ikke trenger energi
i væskeform vi direkte kan regne om fra gass til olje. Gass
lar seg ikke uten videre nytte til alle formål. Til luftfart
må gass først omdannes til væske, såkalt "Gas
Liquefaction". Denne prosessen har et tap på 30-40%. Vi må altså ha
30-40% mer gass enn det vi har gått ut ifra i diskusjonen
ovenfor.
Til interkontinental transport av gass må gassen
omdannes til flytende form gjennom nedkjøling, til LNG,
Liquified Naturual Gas. Denne omdanninga, transporten og tilbakeføringa
til gassform krever i størrelsesorden 10-15 % (avhengig
av transportavstander) av gassen.
Å skulle erstatte olje med gass er derfor
en kortvarig løsning, som ville resultere i at vi har brukt
all gass omkring år 2030.
De samla tapa i adaptering av naturgass til erstatning
for olje vil langt overstige bidraga fra de CO2-frie energikildene
vi har diskutert ovenfor.
Diskusjonen vår om gass som framtidas energikilde,
og som viser at vi med forventa vekst og samtidig minka tilgang
på olje, har naturgass nok til midt på 2030-talet,
er derfor optimistisk.
"Peak Gas"
Utvinning av gass har også et forløp
med en topp og et fall. De tekniske installasjonene vil være
dimensjonerende for hvor mye gass som strømmer fra et felt.
Samtidig ligger det i gassens natur at den strømmer mye
lettere i sedimenta enn olje, vi får derfor i mye mindre
grad enn for olje indikasjon på at vi nærmer oss et
fall. Derfor kan slutten på utvinninga fra et felt komme
overraskende og være svært bratt.
Allerede rundt 2020 vil den globale forsyningssituasjonen
for naturgass bli kritisk. Regionalt vil det kunne utvikle seg
til kriser langt tidligere, i USA kan krisa komme allerede om noen
få år.

-
HISTORISKE
DATA FOR VERDENS NATURGASSFORBRUK FOR PERIODEN 1970 - 2004
FRA BP STATISTICAL REVIEW 2005.
-
FOR
NATURGASS ER DET FOR VERDEN LAGT TIL GRUNN 2,3 % ÅRLIG
VEKST FREM TIL 2030.
Dette er basert på referanse-scenariet til DoE/IEO
2005 (US Department of Energy/International Energy
Outlook 2005)
-
Det
grønne området viser
utviklingen for all energi i væskeform med ASPO sin prognose mot 2035.
Det grå området viser usikkerhetsspenn i utvinningen av energi i
væskeform.
-
Det skarpt
grønne viser
energi i væskeform produsert med GTL teknologi.
-
Det kraftige
røde området
viser utviklingen i verdens naturgassforbruk uttrykt i fat oljeekvivalenter.
Dette er forlenget mot 2035 med en lysere
rød farge, eller
så lenge
de kjente naturgassreservene ved årsskiftet 2004 vil vare
om det forventede gapet for energi i væskeform skulle
dekkes utelukkende med GTL OG fortsatt vekst
i naturgassforbruket slik dette er uttrykt i referansescenariet
fra DoE/IEO 2005.
-
Denne
teoretiske eksersisen demonstrerer at å dekke det forventede
gapet av energi i væskeform
gjennom utelukkende bruk av naturgass i GTL, vil kunne tømme
verdens NÅ påviste
gassreserver til ca. 2030.
.
-
KONKLUSJON: Denne eksersisen
demonstrerer at det vil være fullstendig urealistisk å forvente
at gapet for energi i væskeform som beskrevet her, fullt ut ville kunne
dekkes gjennom bruk av naturgass i GTL.
-
HUSK Å SELGE BILEN INNEN NYTTÅRSAFTEN
2030!
|

Kull
Kull var starten på epoken med fossile energikilder,
og kull vil vinne tilbake en del av sin posisjon som energiressurs
i epoken vi nå går inn i: tida med minkende utvinning
av konvensjonell olje. Det er ennå enorme reserver av kull
i verden: Om lag 500 milliarder tonn av hver av kulltypene svartkull
og brunkull. Det er mange kvaliteter av hver av disse, og verdiene
for energiinnhold er derfor ikke eksakte. Men brennverdien til
brunkull er omlag 10 GJ / tonn, og til svartkull omlag 25-30 GJ/
tonn.
Omsetter vi disse verdiene til oljeekvivalenter,
ser vi at samla forekomster av kull har en brennverdi som tilsvarer
om lag 4800 milliarder fat oljeekvivalenter ( Gboe ). Vi minner
om at reservene av olje og gass hver er i størrelsesorden 1100 Gboe, og
det er altså mer enn dobbelt så mye kull ( i brennverdi
) igjen i verden som det er olje og gass til sammen.
Forbruket av kull i dag svarer til omlag
50 Mboe / dag, 18 Gboe / år. ( Minner om at det samla oljeforbruket i 2005 var 30
Gb/ år )
Fortsetter vi med dagens forbruk har vi
altså kull nok til
4800/18 = mer enn 250 år.
Størstedelen av kullet blir brukt til generering av elektrisitet,
og en god del i stålproduksjonen. Veksten i forbruk av kull
er stor, og er i perioden fram til 2010 venta å være
over 5% årlig. På grunn av den store veksten i Asia,
og problema med forsyninga av naturgass i Nord Amerika kan veksten
vise seg å bli større enn dette.
Dersom vi tar utgangspunkt i en årlig vekst på 4%
i perioden fram til 2030, vil forbruket av kull ha passert 130
Mboe, mer enn en dobling på 25 år. Både USA og
Kina har store reserver av kull, USA vil bli nødt til å konvertere
deler av elektrisitetsforsyninga si fra naturgass til kull i perioden
( og er allerede i ferd med å gjøre dette ), og Kina
har en formidabel vekst i sitt forbruk, det samme har India.
Olje fra kull, "coal liquefaction"
Enten vi liker et eller ikke vil kull i åra som kommer komme
til å bli brukt til å dekke opp en del av mangelen
på olje og gas som vil oppstå. Det er ikke eksotisk
teknologi som ligger bak dette, den såkalte "Fischer-Tropsch" prosessen
ble utvikla av tyskerne og benytta til å forsyne det tyske
krigsmaskineriet med drivstoff under den andre verdenskrigen.
Det blir hevda at med en oljepris på over 35-40$ / fat vil
det bli lønnsomt i å produsere olje fra kull. Da
er det ikke tatt høyde for en sannsynlig sterk økning
i kullprisen som følge av minkende tilgang på olje.
Fra et tonn svartkull kan det produseres
2 fat med energi i væskeform
av dieselkvalitet. Et tonn svartkull inneholder 25 000 MJ, mens
to fat diesel inneholder 318 liter x 39 MJ = 12 400 MJ. Prosessen
med å lage olje fra kull gir altså halvparten så mye
energi som det vi opprinnelig hadde. ( Opplysing fra kullindustrien
sin egen (skryte-) side: www.coalcandothat.com )
I tillegg kommer energitapet i selve prosessen. Men fordi vi er
ukuelige optimister ser vi bort fra dette her.
Så de 70 millioner fat i manko på olje svarer dermed
til et potensielt gap på 140 Mboe/dag, eller 50 Gboe/år
med olje produsert på kull.
Forbruket av kull i verden vil dermed ha økt fra 50 Mboe/dag
nå til formidable 270 Mboe/ dag i 2030 (130 av disse fra
veksten i reint forbruk av kull, se ovenfor, og 140 Mboe/dag for å produsere
olje ). Et årlig forbruk av kull som svarer til 97 milliarder
fat oljeekvivalenter pr. år.
Gjennomsnittlig vil forbruket fram til 2030
være 45 Mboe,
og redusere forekomstene med mer enn 1100 Mboe, og 3700 Mboe vil
være tilbake i 2030. Dette vil, dersom veksten av en eller
annen grunn skulle stabilisere seg på 2030-nivå, og
fallet i utvinninga av konvensjonell olje skulle slutte, være
kull til 40 nye år.
Det er imidlertid helt klart at fallet i
utvinninga av konvensjonell olje ikke vil slutte i 2030. Tvert
om vil dette øke, og
i 2050 vil tilgjengeligheten av konvensjonell olje være
redusert til en brøkdel av forventet etterspørsel.
I midten av det hundreåret vi har starta på vil det
heller ikke finnes naturgass av noe stort omfang. Så dersom
vi skal fortsette med en samfunnsutvikling som den vi ønsker,
vil så og si all energi i væskeform måtte komme
fra konvertering av kull. Dersom vi går ut fra at veksten
mellom 2030 og 2050 blir lavere enn i åra fram til 2030,
og at veksten i energiforbruk bare blir på 1% årlig
i perioden, vil den samla etterspørselen etter energi i
væskeform i 2050 ha økt med 20-25% fra 2030, og være
på 270 Mboe/dag + 25% = 300 Mboe/dag, eller et årlig
forbruk på 110 Gboe, som i all hovedsak må komme
fra kull.
Gjennomsnittet i perioden blir 55 Gboe/år, og kullreservene
vil ha minka fra 3800 Gboe i 2030 til 2700 Gboe i 2050, som med
et forbruk på 110 Gboe/år er nok til 25 år.
Vi kan dermed slå fast at vi ved å fortsette
med den økonomiske modellen vår vil vi i 2070 vil
ha lykkes med å renske jordskorpa for så og si alt
av fossile energikilder.
Til og med kull, som optimistene satser
på vil vare i 250-300 år,
vil ved "normal" økonomisk vekst være borte lenge
før utgangen på dette hundreåret.
"Peak Coal"
Det skisserte forløpet med en fullstendig utømming
av kullressursene til 2070 er selvsagt helt urealistisk. For som
med olje vil det også være slik at de største
og lettest tilgjengelige kullressursene både blir oppdaga
og ikke minst produserte først. Allerede nå har infrastrukturen
for transport av kull begynt å møte kapasitetsproblem
i USA og Kina. Etter hvert må vi gå løs på de
tyngre tilgjengelige og mindre forekomstene. Og til slutt vil det
alltid finnes kull et eller annet sted. På et eller anna
tidspunkt, før alt kull er oppbrukt, vil det imidlertid
ikke gi et energimessig utbytte å utvinne det som er igjen.
Om "peak coal", toppen i utvinninga av kull vil opptre når
halvparten av kullet er utvunnet er ikke godt å si. Men det
kan tenkes at så vil være tilfelle.
Det er et stort spørsmål om kullindustrien
i det hele tatt er i stand til å stå for en økning
fra dagens produksjon tilsvarende 18 Gboe/år til over 90
Gboe/år i 2030, en firedobling av produksjonen på 25 år.
Vi kan i alle fall for moro skyld tippe
at global "peak coal" vil
opptre rundt 2025, om ikke før.
Prisen på kull er på full fart oppover, og industrien
strever med å levere nok. Et resultat av dette presset for å skaffe
nok, er en sterk økning i antall ulykker. Et annet resultat
er at kulldriften antar stadig mer massiv karakter, med gigantiske
dagbrudd, som for eksempel såkalt "mountain top removal" i
USA.
De klimamessige konsekvensene av en slik storstilt overgang til
kull som framtidas energikilde skal vi la ligge her.
Olje fra kull og Peak Oil
Olje fra kull vil bli en realitet. Men kan det utsette Peak Oil?
Det er ikke enkelt å spå om i hvor stor grad olje
fra kull vi kunne utsette Peak Oil. Vi er trolig allerede temmelig
nær om ikke ennå på Peak Oil. Olje fra gass er
i ferd med å komme inn, og olje fra kull er altså heller
ikke et teknisk problem å få til. Syd Afrika produserer
noe, en arv fra åra med internasjonal boikott av apartheidregimet.
Kina planlegger også noen anlegg.
Det krever likevel store investeringer å komme i gang med
anlegg som kan gjøre dette, og fasen med planlegging og
bygging tar i alle fall 5 år. Dessuten må utvinninga
av kull øke for å holde tritt, og dette krever også tid.
Et paradoks gjør seg også gjeldende: Økonomene
har problem med å forholde seg til, for ikke å si akseptere
at utnyttinga av de naturlege ressursene har sine grenser. Det
er derfor en stor uvilje mot å ta de store investeringene
som vil kreves for å bygge slike anlegg. Frykten for at oljeprisene
skal falle og gjøre investeringene ulønnsomme spøker
i bakgrunnen.
I USA ble det satsa en del på ulike alternative energikilder
under de høge oljeprisene tidlig på 80-tallet. Seinere
kollapsa oljeprisen til 12$ fatet, og alt av satsing på alternativ
energi i USA gikk med i dragsuget. Dette sitter i minnet ennå.
Det er derfor trolig at en storstilt satsing
på olje fra
kull ennå ligger minst 4-5 år fram i tid. Og med en
planleggingsfase som er like lang vil olje fra kull neppe bli et
vesentlig bidrag før etter 2015. Derfor vil vi oppleve virkningene
av Peak Oil før olje fra kull kommer inn som et vesentlig
bidrag til den samla energiforsyninga.
Global oppvarming
Noen vil kanskje reagere på at vi ikke tar opp problemene
omkring global oppvarming når vi for eksempel diskuterer
en massiv overgang til kull som energikilde.
Vi erkjenner problemstillingen, global oppvarming
vil trolig bli et alvorlig problem, rapportene omkring konsekvensene
blir mer og mer samstemte og alvorlige. Men kampen mot økte utslipp
av CO2 ser ikke ut til å skulle krones med hell. Til det
er interessene knytta til økonomisk vekst for sterke. Selv
land som i prinsippet støtter Koyoto-avtalen om reduserte
utslipp har store problem med å innfri forpliktelsene om å stabilisere,
for ikke å si redusere utslippene av CO2.
USA sier rett ut at en senking av CO2-utslippene
vil være
skadelig for økonomien, og at det derfor er uaktuelt å slutte
seg til avtalen. Klar tale er prisverdig, så selv om USA
blir fordømt av miljøbevegelse og regjeringer som
har slutta seg til, er det grunn til å se på om USA
sin innrømmelse av at økonomisk vekst og reduserte
utslipp ikke går sammen er verd å vurdere nærmere.
Vi ser også at de norske utslippene vokser, trass i fagre
løfter om det motsatte. En kan grunne på om norsk
dobbeltmoral er bedre enn amerikansk mangel på moral. Kanskje
er den norske dobbeltmoralen bare å vri seg unna realitetene.
Kort kan problema med å minke utslippa av CO2 oppsummeres
slik: Å utvikle velstanden vår krever fortsatt økonomisk
vekst. Fortsatt økonomiske vekst krever en tilsvarende,
om enn noe mindre vekst i bruken av energi, og det er nå bare
en tilgjengelig kilde til en slik økning i energiforbruket,
og det er de fossile. Å tro at en skal ha vekst uten økt
energiforbruk er en illusjon, det har aldri vært en periode
med økonomisk vekst og samtidig fallende forbruk av energi.
Energieffektivisering kan redusere veksten
i energiforbruket, men møter etter hvert "loven om minkende utbytteøkning".
Ny teknologi kan gi mindre økning i energibruken,
men kommer nærmere og nærmere det ideelle i de termodynamiske
lovene, utbyttet av mer ny teknologi blir mindre og mindre. Mange
prosesser har en fast energikostnad, f.eks. vil reduksjon av aluminiumoksyd
til aluminium aldri kreve mindre energi enn det som er knyttet
til å bryte den kjemiske bindinga mellom aluminium og oksygen.
Omlegging til en mer tjenestebasert økonomi, såkalt "dematerialisering" av økonomien,
med minkende industriell produksjon og økt vekt på tjenesteyting
har heller ikke minka forbruket av energi.
At vi lar andre overta det skitne arbeidet
med å skape materielle
verdier minker selvsagt ikke det globale forbruket av
energi. Og velstanden som vi oppnår ved å importere
de billige varene, de pengene vi sparer på den billige importen,
går i stor grad til å legge oss til en mer energiintensiv
fritid: En raskt økende mobilitet, særlig med hensyn
til luftfart, hytte med alle bekvemligheter på fjellet og
ved sjøen, fritidsbåter som minst må være
40 fot. Og den teknologiske framgangen som gjør at biler kunne brukt
mindre drivstoff blir spist opp av at vi skaffer oss stadig større
og kraftigere biler.
Problemene omkring global oppvarming kunne
vært en valgsituasjon for
oss: Fortsatt vekst med de uheldige konsekvensene som måtte
dukke opp, eller en politikk som minker, og kanskje reverserer
den økonomiske veksten. Men bare tanken på minka
vekst får både økonomer og politikere så vel
som menigmann til å himle med øynene. Minka økonomisk
vekst truer både sysselsetting og posisjonering i den stadig
mer intense globale konkurransen.
Det er derfor god grunn til å slå fast
at i valget mellom mulige framtidige miljøkonsekvenser
og materiell velstand vil vi komme til å velge (kortvarig-
) materiell velstand. "Come hell or high water", bokstavlig talt.

Peak Oil
Problemstillingene omkring Peak Oil, uttømminga
av oljeforekomstene, kunne også ha
vært et spørsmål omkring hvilken vei vi skulle
velge. Men vi er allerede langt forbi stadiet der dette veivalget
kunne ha blitt gjort.
Uttømminga av oljeressursene er derfor ikke lenger noe
vi kan velge om vi vil stå overfor, det er en realitet som
er vil møte oss med full tyngde om kort tid.
Peak Oil vil bli industrisamfunnet sitt
første møte
med naturen sine egne grenser for omfanget av menneskenes økonomiske
aktivitet. Denne grensa setter naturen selv, vi vil ikke bli inviterte
til å diskutere om "det passer". Naturen bryr seg
fint lite med at konsekvensen vil bli den frykta reduksjonen
i økonomisk aktivitet .
Peak Oil vil derfor komme til å treffe oss på en mer
direkte, umiddelbar og nådeløs måte enn trusselen
om globale oppvarming.
Framtida i et energiperspektiv
80 - 85% av energiforbruket vårt kommer i dag fra fossile
kilder. Seinest en gang omkring 2020-2025 vil vi nå toppen
i energiforbruk, og fallet i etterkant vil bli bratt. Før
2040 vil alle de viktigste forekomstene av olje og gass være
oppbrukte, og vi står tilbake med kull og diverse produkter
fra dette.
Vi kan se på bidraget fra ulike fornybare
kilder til den samla energiforsyningen i verden i dag:
Ved og annen biomasse: |
11,00% |
Vannkraft: |
2,40% |
Jordvarme: |
0,47% |
Vindkraft: |
0,02% |
Elektrisitet fra solceller: |
0,001% |
Vi kan øke bidraget fra vindkraft med en faktor på 1000
for å komme opp i 20% av dagens forbruk, og da er ikke tapet
som oppstår når vi skal lagre denne tatt med. Som vi
så må vi øke primærproduksjonen fra vind
med en faktor på 5 for å ta høyde for dette.
Dermed må energiproduksjonen fra vind økes med en
faktor på 5000 for å kunne yte 20% av vårt nåværende
forbruk.
Eller vi kan øke bidraget fra solceller med en faktor på 1000
for å komme opp i et bidrag på 1%. Men så var
det dette med lagring til døgnets mørke timer, og
faktoren er plutselig 6000...
Når det gjelder biomasse vil uttaket kanskje kunne økes
noe. Men i verden som helhet er det over store områder
et uttak av biomasse som allerede overstiger naturens bæreevne.
I et skandinavisk perspektiv kan de se ut
som det ligger store muligheter til økt uttak av biomasse fra skog. Men dette
potensialet kan først og fremst utnyttes til varme.
Dersom vi summerer våre svært optimistiske anslag
for høsting av energi fra alternative kilder, ser vi at
vi kanskje kan komme opp i en produksjon som er i størrelsesorden
30% av det samla energiforbruket i 2005. Med dagens vekst i energiforbruk
vil dette imidlertid nesten ha dobla seg til 2030, og vi er tilbake
til en dekning på under 20% av det totale forbruket. Dette
betyr en reduksjon på 80% i forhold til det energiforbruket som
ville være nødvendig for å opprettholde vårt
nåværende økonomiske system i 2030.
Energi fra fornybare kilder vil bare i liten
grad kunne erstatte bortfallet av energi fra de fossile kildene.
De vil ikke tillate oss å fortsette med den energiintensive livsstilen vi har
nå.
Alt i alt vil det globale energiforbruket
basert på fornybare
kilder i beste fall kunne bli ¼ av det vi har nå.
Hele vår materielle overflod er basert på å trekke
på en ressurs som om bare en generasjon nesten vil være
borte: Fossilt sollys.
Når denne lagerbeholdningen av energi er borte vil
også mesteparten av det vi nå ser på som det
normale både i våre daglige liv og i verden i det
hele langsomt endres .til det verre. Enten vi vil eller ikke,
blir vi nødt til å finne andre, mer energiøkonomiske
måter å innrette oss på i framtida.
Viktigst av alt vil bli dette: Den såkalte grønne
revolusjonen og den gigantiske produktivitetsveksten i landbruket
er fullstendig basert på energi fra fossile kilder. Uten
denne energien må kanskje 1/3 av befolkningen tilbake til å arbeide
i landbruket.
Samtidig har dette landbruket tillatt oss å vokse fra 2
milliarder mennesker før den grønne revolusjonen
til over 6 milliarder i dag. Denne befolkingen kan kun opprettholdes
dersom vi fortsatt er i stand til å syntetisere det aller
viktigste av innsatsmidlene i moderne landbruk: Ammonium, NH3,
nitrogenet i kunstgjødsel. Dette blir i dag produsert av
naturgass, som kan ta slutt i perioden 2030 - 2040.
Ammonium er grunnkomponenten for plantenes
produksjon av proteiner, og selv med en massiv satsing på organisk landbruk og biologisk
nitrogenfiksering ville vi uten syntetisert ammonium ikke klare å brødfø mer
enn 60% av de 6 milliardene vi er nå.
Dersom biomasse til energi skal hentes fra
landbruksareal, må vi
huske på at dette er arealer som må gjødsles
og kultiveres før noe kan høstes. Når vi en
gang i framtida blir nødt til å produsere nitrogengjødsel
fra fornybar energi, er det et stort spørsmål
om produksjon av slik biomasse i det hele vil gi et energimessig
overskudd.
Vi kommer heller ikke utenom det faktum
at vi i 2030 vil være
7-8 milliarder mennesker i verden, det er derfor svært
lite trolig at vi vil ha landbruksareal å avse til produksjon
av bioenergi.
Et slakt av alternative energikilder?
Den gjennomgangen vi her har gjort av alternative
energikilder kan kanskje virke som et "slakt" av disse, og med det kanskje også av
dem som forefekter økt satsing på alternativer til
de fossile energikildene.
Det er ikke meningen, tvert imot: De
alternative kildene vil om en generasjon fra nå bli alt vi har å ty til
når vi skal stable på beina et samfunn som det er
verdt å leve i.
Det bør så absolutt satses på forskning og
utvikling av alternative energikilder i dag, mens vi har ressursene
til å gjøre det. Dersom vi ikke benytter oss av det
vinduet som ennå er åpent til både å utvikle
andre måter å høste energi på, og å bygge
opp et samfunn som vil fungere med et langt lavere forbruk av energi,
vil menneskehetens framtid i mer enn en forstand bli mørk.
Men vi blir nødt til å leve med at den energien vi
har tilgjengelig er den vi klarer å høste fra sollyset
som treffer jorda nå , vi kan ikke lenger trekke
på det som traff jorda og ble akkumulert som fossile energikilder
for millioner av år siden.
Og selv om energimengden av sollys som treffer
jorda hver dag er enorm, vi vil aldri klare å høste mer enn en liten
brøkdel av den.
Diskusjonen omkring vår framtidige energiforsyning
har i stor grad bestått av luftige påstander om at
når oljen tar slutt er det fullt av andre kilder vi kan
ty til.
Det er langt ifra tilfelle. Neste gang du
hører en slik
påstand: Forlang tall på bordet!
Denne gjennomgangen er imidlertid
i høyeste grad
ment som et slakt av dem som prøver å fortelle oss
at vi ved hjelp av energi fra sol, vind og biologiske kilder
skal fortsette den samfunnsutviklingen vi er inne i nå,
basert på fortsatt økonomisk vekst.

|